FORUM Ανάπτυξης 2011 – 19 Νοεμβρίου 2011 – Πάτρα, Ξενοδοχείο ΑΣΤΗΡ
Ημερίδα της Οικολογικής Δυτικής Ελλάδας
Ανταλλακτική – κοινωνική οικονομία: αλληλεγγύη και τοπικότητα
Α. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ
1. Αν και η περίοδος έρχεται να ευνοήσει την διάδοση αναλογων δράσεων και κινήσεων, η ανταλλακτική-κοινωνική οικονομία, δεν ακουμπάει , στην κρίση, δεν έρεται εξαρχής ως αποτέλεσμα της αναγκαιότητας της συγκυρίας.
2. Η χώρα μας, και οι κινησεις μας, δεν έρχονται ως παγκόσμια πρωροπορία, αλλά ως μια πράξη μιμισης ανάλογων δράσεων σε όλο τον κοσμο, που λαμβάνουν τόπο, εδώ και πολλά χρόνια.
3. Με εξαίρεση, το φαινόμενο άνθησης της κοινωνικής-εναλλακτικής οικονομίας, στην περίδο της κρίσης στην Αργεντινή, παρόμοια εγχειρήματα πολλές ΕΦΑΡΜΌΣΤΗΚΑΝ ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΕς χωρις κρισιακά φαινομενα. Michael Linton εισήγαγε τον όρο, local exchange trading system"1983 στον καναδά, και αναλογα εγχειρήματα εφαρμόστηκαν σε Αυστραλία, Γαλλία, Γερμανία και σε άλλες χώρες.
4. Τα κοινωνικα νομίσματα, ακουμπάνε επι της ουσίας, στην ανταλλαγή προιόντων και υπηρασιων. Η έννοια του νομίσματος δεν εισέρχεται σαν ένα προιον υποκατάστασης του πληθωριστικού ευρώ, και του δολαρίου, αλλα απλά ως τροπο ‘δίκαιης’ ανταλλαγής προιόντων και υπηρεσιών-δυαντότητα πολυ-συναλλαγων. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
5. Στο κομμάτι ανταλλαγής υπηρεσιών, κάποιος μπορεί να το δει ως τράπεζα χρόνου, όπου οι συναλλασόμενοι αντάλλασουν, αποθηκεύουν χρόνο, χρόνο στον οποίο παρέχουν κάποια υπηρεσία στον συνάνθρωπο μας
6. Είτε σε κρισιακή είτε σε μη κρισιακή περίοδο, τα κοινωνικά νομίσματα, αποτελούν μια από τις πολλες μορφής κοινωνιής αλληλεγγύης,καθώς μιλάμε για ανταλλαγη αγαθών, ΄υπηρεσιών που κατέχει ο ‘πώλητης’, ηδη, που ειτε αν ειναι αγαθό δεν το χρειάζεται, είτε μιλάμε απλά για διαθεσιμο χρόνο στο κομμάτι της υπηρεσίας.
7. Επισης, το κέρδος της συναλλαγής, για τον πωλητη είναι καθαρό ηθικό, δεν είναι κάποια ευρώ που διατεθούν για κάλυψη βασικών και μη βασικών αναγκών.
8. Αντίθετα για τον ‘αγοραστή’ το κέρδος είναι έμπρακτο. Κάποιο αγαθό που το χρειάζεται, η το όφελος μια χρήσιμης για αυτόν υπηρεσία. Η αποθέωση της κοινωνικής προσφοράς, δηλαδή, με την υποσήμειωη ότι και ο αγοραστής που οφειλέται του αγαθού ή της υπηρεσίας, με την σειρά, θα έχει προσφέρει κατι σε τρίτο ή τριτα άτομα, ωστε να έχει στην κατοχή του τον αναγκαίο αριθμό κοινωνικύ νομίσματος, για να βρεθεί στην θέση του ‘αγοραστή’.
1. Ιανουάριος του 2009, μετά απο ταξίδι του εμπνευστή του Οβολού, του επιχειρηματία Νικόλαου Μπογονικολού, σε Γερμανία, μέσω του τοτε αναπτυσόμενου κοινωνικού μέσου δικτύωσηες το facebook, ‘πετάει’ την ιδέα, ανοίγωνατς ένα γκρουπ, βαζοντας την αρχική ιδέα, και ζητώντας προτάσεις υλοποιησης. Γύρω στα 2500 ατομα, μπήκαν ενεργά στην συζητηση, σε λιγότερο απο 2 μήνες.
2. Το υποβαθρο ήταν έτοιμο, και η ιδέα όχι απλά βρήκε εμπνευστές, αλλά και άνθρωπους που θα το προωθούσαν. Από την Πάτρα, η ανταπόκριση εξαπλώθηκε σε Αθήνα, Θεσσαλονικη, Κρήτη, κέρκυρα, Ιωάννινα,, και ακομα και σε άτομα, μέλη πολύ μικρών τοπικών κοινωνιών.
3. Από την Άνοιξη του 2009, Μπογονικολός, ο υποφαίνομενος, και κάποιοι φίλοι, διαπιστώσαμε, ότι η ανταλλαγή προιόντων ή υπηρσιών, χωρίς ευρώ, απαιτούσε νομική κάλυψη. Νομική κάλυψη, γωστε οι συναλλασομενοι με ευρώ, να μην βρεθούν υπόλογοι απέναντι στις οικονομικές αρχές της χώρας. Δικηγόροι, φιλοι του εγχειρηματος, αποφάσιαν και πρότειναν την δημιουργια μη κερδοσκοπικου σωματείου, τα μέλη του οποίου θα μπορούν να συναλλασονται μεταξύ ους, χωρις ευρώ πάντα, στα πλαίσια ανταλαλαγης μεταξύ φίλων(όπως κανουμε σε καθημερινοτητα μας), φίλων ομως που νομικά συνδέονται μεταξύ τους, με το παραπάνω σωματείο. ΧΡΟΝΟΒΟΡΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ-αναφορα DEUTCHE BANK, οτι δεν είναι ανταγωνιστικα τα κοινονικα νομισματα με ευρω.
4. Αρχές του 2010, ο κ. Μπογονικολός, ιδιοκτήτης και ένας απο τους πρωτοπουρους της πόλης στην πληροφορική, προσφέρει χρόνο, τεχνογνωσία, και πλεον το εγχείρημα, παίρνει σάρκα, όταν με την βοηθεια της πηροφορικής και του διαδικτυου, στήνεται σε πρώτη μορφη, εκμεταλυομενοι εργαλεια που είναι βασισμένα τα ηλεκτρονικά καταστήματα.
5. Το ενδιαφέρον του κόσμου, έφερε εφημερίδες, τηλεοπτικές εκπομπές και ραδιοφωνα, να ζητάνε στοιχεια, και ως επακούλοθο η προβολή, προκάλεσε πιο έντονο ενδιαφέρον απο ελληνες όλης της επικράτειας
6. Η on line πλατφόρμα, απογείωσε τον Οβολό, και απο μια πρωτοβουλία της Πάτρας, έγινε κάτι πανελλαδικό, αφού, ιδιαίτερα προιοντα, ευκολα μπορούν να μεταφεριουν εντος της επικράτειας
7. Συνεχείς διορθώσεις και παρατηρήσεις, το οδήγησαν στην τελική του μορφή. ΕΠΙΔΕΙΞΗ SITE.(χαρισουμε 100 οβολούς σε καθε νεο μέλος)
Γ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΟΒΟΛΟΥ- ΝΟΥΜΕΡΑ-ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
1 Κοντα στα 4810 μελη του σωματειου, με ηλεκτρονική εγγραφή, 1200 ενεργά μέλη
2. Επιχειρησεις, γραμμενοι ως ιδιωτες που ειτε προσφέρουν αγαθα που εμπορεύονται, ως δώρο, αλλά χρησιμοποιούν δεξιοτητες, ασχετες με το επιτήδευμα τους, ως προσφορα.
3. 700 συνλλαγές, με κάποιες εβδομάδες να είναι καθημερινές συναλλαγές
4. Πληθώρα προιόντων: μεταχειριμενες ηλεκτρονκές συσκευες, τηλέφωνα, μπλουζάκια, φορμες εργασίας, αφισες, χρωματα για βαφές.
5. Υπηρεσίες(διάθεση χρόνου), Μαθήματα, επισκευές, λογιστικές, νομικές, ιατρικές υπηρεσίες.
6. ΧΑΡΙΣΤΕ ΟΒΟΛΟΥΣ!!!!
7. Η ανταπόκριση του Οβολού, μεγάλωσε και σε επίπεδο ΜΜΕ, που πέραν των ελληνικών μεσων, Ολλανδικά, γερμανικά, Ιταλικά μέσα, αφιέρωσαν χρόνο στην προσπάθεια μας, με αποκορυφωμα αφιερώματα του ΑΛ Τζαζιρα, New York Times.
8. Τοπική οικονομία. Μας ενδιαφέρει και αποτελει σκοπό η χρήση του Οβολού, σε τοπικε΄ς κοινωνιες. Αμεση συνδιαλλαγή σε χώρους ανταλλαγής (Ιεράπετρα), αλλά και η συμμετοχη επιχειρήσεων, προσφέροντας ενα ποσοστο μκρο του προιόντων της
9. Και δηλωνουμε ανοικτοι σε τοπικές πρωτοβουλίες να χρησιμοποιουν ελευθερα την πλατφορμα για την ενημερωση διαθεσιμων αγαθων μεταξυ πολιτων της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας, και της συναλλαγής.
10. Και μελη του δικτυου μας, εμφανιζονται έτοιμα απλα να το προχωρήσουν.
11. Κοινωνικο Νομισμα, σημαινει κοινωνική προσφορά.
12. Ολοι μας, μπορούμε να προσφέρουμε κάτι στον συνανθρωπο μας, ειτε αποτελει πτυχή της επαγγελματικής δραστηριότητας, είτε οχι. Ολοι έχουμε φυλλάξει ενα γυγγενη μας ηλικειωμενο , ή ένα παιδί. Έχουμε βοηθήσει κάποιο μικρότερο με΄λος της οικογενειας, σε κάποιο μαθημα. Ολοι έχουμε χαρίσει σ εένα φιλο μας, κατι πολύτιμο ή λιγότερο πολύτιμο.
13. Και εδώ έρχεται το ΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΚΟ ΑΛΜΑ που έρχτεται ως αναγκάια προυπόθεση-κοινωνική ανάγκη, να δουμε σημερα, ιδιαίτερα στις δυσκολε εποχές που ζούμε, να δουμε τον ανθρωπο που δεν γνωρίζαμε. Ως οικογένεια και φίλο, και καταρχήν να προσφερουμε προιόντα και υπηρεσίες, και μετά με τους Οβολούς μας, να γευτούμε με την σειρά μας, την προσφορά του συνανθρώπου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου